Click logo for website!

donderdag 28 januari 2010

Internet crowd sourcing approach ‘Design als commodity’.










Is het u wel eens opgevallen dat alsmaar snellere computers ons niet minder maar juist meer tijd achter het apparaat laten doorbrengen.

De technologische verbeteringen op het gebied van communicatie via internet en telefoon genereren meer mogelijkheden maar gek genoeg minder tijd voor andere zaken.
We omarmen megabites, bandbreedtes, bloggen, twitteren etc. als tijdbesparend, relatie- en geestverrijkend maar zijn in de praktijk vooral bezig stilte te vullen.

Zo werd mij toe getwittert dat een door ons gemaakt logo van Gall en Gall wel erg veel leek op een logo van internetwinkel CellarThief in de states.

Bij navraag blijkt dat Cellarthief 2 jaar na introductie van het Gall en Gall logo via een internet ‘crowd sourcing approach’ 200 logos aangeboden heeft gekregen waar het er één van heeft uitgekozen. Snel, goedkoop en lekker veel te kiezen.

Vloek of zegen? Feit is dat de mogelijkheden er zijn. Net als de mogelijkheid om in China goedkope imitatie te laten maken. Ik vraag me af of ik me vereerd moet voelen omdat we schijnbaar iemand geïnspireerd hebben of dat ik me druk moet maken over zaken als kwaliteit en rechten. Vooralsnog ga ik er maar van uit dat CellarThief naar eer en geweten handelt al doet de naam anders vermoeden!


Ype Jorna

2 opmerkingen:

  1. En zo wordt de wereld langzamerhand ons gehele speelveld. Daarom hebben we snellere computers nodig en snellere methoden om meer informatie te verwerken. Dan kunnen we de business-mogelijkheden ook buiten onze eigen regio op een duurzame wijze ontwikkelen.

    Momenteel zijn het vooral de entrepreneurs die op ludieke wijze een graantje meepikken in de zich internationaal ontwikkelende markt. Ineens lijkt het voor genoemde slijter niet meer belangrijk te zijn met wie ze zaken doen en wat de reputatie is van hun toeleverancier. Totdat het fout gaat.
    En pas dan maar op, want dan weet de hele wereld het heel snel!

    BeantwoordenVerwijderen