Click logo for website!

donderdag 4 februari 2010

Toyota: cultuur maakt merk.

Japanners zijn een volk van eeuwenoude tradities en prachtige rituelen. Tijdens mijn bezoek aan Tokio werd ik constant verrast door de waardigheid en elegantie die vorm gaf aan de dienstbaarheid van mijn gastheren. Een totaal andere wereld met vele geheimen en gebruiken die wij westerlingen waarschijnlijk nimmer zullen doorgronden. Met enige verbazing keek ik, als westerling, naar de volgzaamheid van de mensen. Er is maximaal respect voor autoriteit. De baas is de baas en desnoods sterf je daarvoor, al is dat tegenwoordig figuurlijk dan. Deze mensen maken geen fouten en zo wel, komt dat nooit naar buiten. Men snijdt nog liever de tong af en leeft voorgoed in schande. Dan vraag je je af hoe het zo fout kan gaan met Toyota. Een merk met een smetteloze reputatie. Eén waarvan wij allen begonnen te geloven dat het de nieuwe standaard in autorijden zou gaan worden. Toyota’s gaan nooit stuk! Ik heb er zelf twee gereden en het is echt waar.

Toch zie ik helemaal voor me wat eraan de hand moet zijn geweest in Japan. Tijdens een congres dat ik bezocht, ging er midden in een presentatie iets mis met de beamer. Bij ons wordt dat met een grap en een grol gefixed en we praten er niet meer over. Hier echter brak de hel uit. Werkelijk vanuit alle gaten en hoeken kwamen mensen aangestruikeld en begonnen wild aan snoeren en stekkers te rukken. Van enige elegantie of waardigheid was geen spoor meer te ontdekken. Er was geen structuur of leiding en na zeker 10 minuten sloeg, bij louter toeval, het duivelse apparaat weer aan. Het was een schouwspel van goede bedoelingen in totale gekte.

De assemblage fabriek van Toyota moet tot nu toe altijd sereen en in perfecte volmaaktheid gedraaid hebben. Tot het moment dat de leiding begreep dat de crisis in de wereld dé kans was om voor eens en voor altijd de macht te grijpen. Want zo zijn Japanners dan ook wel weer. De fabrieksbaas moet de hal zijn ingerend en heeft waarschijnlijk geroepen: "Mensen dit is ons moment! Het is nu of nooit! Alle remmen los en het gas erop!"

Ype Jorna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten