Click logo for website!

maandag 22 februari 2010

Kruidvat is los!


Sinds kort kunnen we bij Kruidvat terecht als we op zwart zaad zitten.Ik had al enige tijd moeite met de invulling van het begrip ‘drogist’ maar nu raak ik de draad toch echt kwijt. Het wordt tijd voor een nieuwe categorienaam (iemand suggesties?).

Naast de traditionele drogisterijwaren worden we al tijdenlang verleid met goederen als luiers, babyvoeding, ramsjpartijen speelgoed, ceedeetjes met klassieke muziek, goedkope zonnebrillen, B-films op dvd, hotelbonnen en verder alles wat in grote partijen aan te slepen is. Daar komt, naast verzekeringen en spaarproducten, nu ook de mogelijkheid bij om geld te lenen. Jawel u leest het goed; we kunnen weer makkelijk aan geld komen ondanks de val van Dirk S. Kruidvat neemt het stokje over. Alsof het zoethout is. Met goedkeuring van het AFM en in samenwerking met een Spaanse bank.

Als dit na de financiële crisis geloofwaardig is, wat kan een drogist dan nog meer, vraag ik mij af? Waarom geen ‘dental plan’ of uitvaart verzorging. Van geboorte tot de dood lijkt het domein van de drogist van 2010. En waarom ook niet ? De consument lijkt het niet uit te maken. Kruidvat speelt juist in op de ‘behoefte’ van de consument zoals ze zelf stellen. Ik breek mijn hoofd over welke behoefte dat dan is. Het zal toch niet de behoefte zijn om minimaal geïnformeerd, met zoveel mogelijk meuk thuis te komen? Dat zou bijna net zo erg zijn als bankiers die ondanks de crisis elkaar bonussen blijven toeschuiven. Of een kabinet dat valt op het moment dat er eindelijk iets te regeren is.

Het leven wordt steeds complexer en waarschijnlijk is het een geruststellende gedachte dat wanneer alles onzeker lijkt de drogist altijd nog een pilletje heeft voor de pijn. Toegankelijk en direct beschikbaar, zonder moeilijke vragen en niet duur. Dat is waarschijnlijk de behoefte van de consument. En waarom zou dat niet met alles zo kunnen? Ziedaar de ‘insight’ van Kruidvat.

De dikke Van Dale omschrijft de drogist als; iemand die chemicaliën, cosmetica, verbandmiddelen enz. verkoopt. Nu is het inderdaad zo dat de meeste mensen zich met deze basis bestanddelen door het leven worstelen. Maar enige voorzichtigheid is geboden, want de case ‘DSB’ heeft ons laten zien dat gebrek aan expertise grote gevolgen kan hebben. Misschien is het verstandig om uit voorzorg Kruidvat alvast met een ‘t’ te spellen.

Ype Jorna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten